دانلود تحقیق ، پاورپوینت ، کارآموزی، پروژه، كتاب ، نمونه سوالات دانشگاه و دبيرستان

محل لوگو

پاورپوینت فیوزها و انواع آن


پاورپوینت فیوزها و انواع آن

 

پاورپوینت

فیوزها و انواع آن

دانلود پاورپوینت فیوزها و انواع آن

 

فیوز:

اجزای تشکیل دهنده فیوز:

انواع فیوز ها :

۱-از نظر ولتاژ شبکه

۲- از نظر مورد استعمال

فیوزهای NH یا HRC ( فیوز فشار ضعیف با قدرت قطع زیاد ) :

فیوزهای LS – معروف به فیوز فشنگی ( فیوز فشار ضعیف با قدرت قطع کم ) :

فیوزهای کات اوت :

فیوزهای قدرت – فیوزهای فشار قوی با قدرت قطع زیاد – فیوز HH :

۳- از نظر محکم شدن کلاهک فیوز به پایه فیوز

۴- از نظر منحنی ذوب المان فیوز

۵- از نظر نحوه ی عملکرد

۶- از نظر نحوه ی کاربرد

فیوزهای فشنگی:

فیوزهای اتوماتیک یا آلفا:

فیوزهای مینیاتوری:

فیوزهای بکس:

جدول رنگ های پولک در جریان های مختلف:

رله بی‌متال:

ساختمان و طرز کار رله بی‌متال:

قسمت‌های مختلف یک رله بی‌متال:

 

پاورپوینت فیوزها و انواع آن

پاورپوینت فیوزها و انواع آن فیوز میناتوری
پاورپوینت فیوزها و انواع آن فیوز میناتوری

وظیفه ی یک سیستم قدرت تحویل انرژی الکتریکی به مصرف کننده به طور مداوم و بدون وقفه می باشد. مهمترین خطر برای یک سیستم قدرت ، اتصال کوتاه می باشد که باعث تغییرات شدید و ناگهانی در آن می شود. ایجاد خطا و اتلاف انرژی زیاد به صورت حرارت در محل اتصال کوتاه ، باعث آتش سوزی ، صدمات مکانیکی و الکتریکی به تجهیزات می شود.
لازم است اولا قسمت معیوب هر چه سریعتر از مدار جدا شده تا به قسمت های سالم صدمه ای نرسد و ثانیا حداقل قطعی برق در قسمتهای سالم را داشته باشیم . این امر مستلزم به کارگیری انتخاب و به کار گیری صحیح وسایل حفاظتی اعم از رله ها و فیوزها میباشد. فیوزها خود مستقیما خطا را حس کرده و مدار را قطع می کنند در حالی که رله ها پس از احساس خطا برای رفع آن به کلیدهای مربوطه فرمان می دهند.
از نظر حفاظتی ، یک سیستم قدرت به نواحی کوچکتری تقسیم می شود که هر کدام از این نواحی ممکن است توسط وسایل حفاظتی اصلی و چندین وسیله حفاظتی پشتیبان مورد حفاظت قرار گیرد.

 

پاورپوینت فیوزها و انواع آن

فیوز :

عبارت است از یک سیم حرارتی که در مدار جریان قرار می گیرد و به ازای جریان به خصوصی در زمان معین ذوب می شود (می سوزد). عملکرد صحیح فیوز نه فقط تابع دقت مرحله ساخت می باشد، بلکه همچنین به استفاده درست و نگهداری صحیح پس از نصب نیز بستگی دارد. چنانچه فیوز به درستی به کار گرفته نشود احتمال وارد آمدن خسارت جدی به تجهیزات گران قیمت وجود دارد.

فیوزها ، در کلیه تاسیسات الکتریکی برای جلوگیری از صدمه دیدن و معیوب شدن وسایل و نیز برای قطع کردن دستگاههای معیوب از شبکه که بر اثر عوامل مختلف از قبیل نقصان عایق بندی ، ضعف استقامت الکتریکی یا مکانیکی و ازدیاد بیش از حد جریان مجاز وسایل حفاظتی ، بکار می رود .
فیوزها می بایست بگونه ای انتخاب شوند که در اثر اضافه بار یا اتصال کوتاه در کمترین زمان ممکن عمل کرده و مدار قسمت معیوب را قطع کنند .

اجزای تشکیل دهنده ی فیوز :
پایانه : قسمتهای فیوز را که برای اتصال الکتریکی مدار خارجی تعبیه شده است پایانه گویند
پایه فیوز : به قسمت های ثابت یک فیوز گفته می شود که مجهز به ترمینال هایی برای اتصال به مدار خارجی بوده و در مورد بعضی از انواع دارای روپوش محافظ نیز می باشد
نکته : فیوز وقتی قادر به حفاظت مدار است که در مسیر فاز و ابتدای مدار نصب شود.
کنتاکتهای پایه فیوز : به قسمت های هادی پایه فیوز گفته می شود که با کنتاکت های کلاهک فیوز یا رابط فیوز در ارتباط است .
کلاهک فیوز : به قسمت جداشدنی فیوز گفته می شود که حامل رابط فیوز بوده و خارج کردن و تعویض آن را راحت میکند.
کنتاکت های کلاهک فیوز : برای اتصال به کنتاکت های رابط فیوز و نیز اتصال به کنتاکت پایه فیوز طراحی شده است.
نگهدارنده ی فیوز : به مجموع پایه فیوز و کلاهک فیوز نگهدارنده فیوز گویند.
رابط فیوز ( فشنگ فیوز ) :به قسمتی از فیوز گفته میشود که شامل المان فیوز بوده وپس از عمل کردن فیوز برای آماده سازی مجدد آن ، باید تعویض گردد.
کنتاکت های رابط فیوز : یرای اتصال رابط فیوز به کنتاکت های پایه فیوز و کنتاکت های کلاهک فیوز طراحی شده است.
المان فیوز : بخشی از فیوز بوده که هنگام عملکرد فیوز ذوب می گردد . (سیم فیوز)
شاخص فیوز :قسمتی از فیوز بوده که مشخص می کند فیوز سالم بوده یا عمل کرده است. شاخص فیوز را با توجه به جریان نامی فیوز ، به رنگهای مختلف می سازند. جدول زیر جریان نامی را با توجه به رنگ شاخص آن مشخص می کند.شاخص فیوز توسط یک سیم مقاومتی نگهداشته می شود. پس از سوختن المان فیوز سیم مقاومتی نیز سوخته و پولک فلزی که تحت کشش فنری کوچک قرار دارد آزاد می شود. در فیوزهای فشار قوی به عوض پولک ازیک میله فلزی قطع کننده ( فشنگ ) استفاده شده است. این میله با ضربه ای در حدود ۱۲ Kg سبب قطع کنتاکت کلید و فرمان به لامپ سیگنال و غیره می شود.

نکته : در داخل فشنگ فیوز خاک کوارتز یا ماسه ریزه پر میکنند خاصیت این پودر این است که در هنگام قطع فیوزباعث خاموش شدن جرقه تولید شده در داخل فشنگ می شود و از انفجار در اثر جرقه جلوگیری می کند.

 

انواع فیوز :
۱-از نظر ولتاژ شبکه
۲- از نظر مورد استعمال
۳- از نظر محکم شدن کلاهک فیوز به پایه فیوز
۴- از نظر منحنی ذوب المان فیوز
۵- از نظر نحوه ی عملکرد
۶- از نظر نحوه ی کاربرد

پاورپوینت فیوزها و انواع آن

۱-ازنظر ولتاژ شبکه :
الف) فیوزهای فشار ضعیف : در شبکه های با ولتاژ کمتر از ۱۰۰۰ ولت متناوب و ۱۵۰۰ ولت مستقیم به کار میروند
ب) فیوزهای فشار قوی : در شبکه های با ولتاژ بالاتر از ۱۰۰۰ ولت متناوب به کار برده می شود.

۲-از نظر مورد استعمال :
الف) فیوزهای فشار ضعیف از نظر مورد استعمال به دو دسته NH یا HRC یا LS تقسیم می شوند.
ب) فیوزهای فشار قوی ازنظر مورد استعمال به دو دسته فیوزهای کات اوت برای شبکه های توزیع و فیوزهای قدرت تقسیم می شوند.
فیوزهای NH یا HRC ( فیوز فشار ضعیف با قدرت قطع زیاد ) :
این فیوز دارای قدرت قطع زیاد بوده به طوری که می تواند جریان های اتصال کوتاه تا ۲۰۰ کیلو آمپر و بیشتر را با اطمینان کامل قطع کند. این فیوزها برای جریان نامی تا ۱۲۵۰ آمپر و ولتاژ نامی ۶۶۰ ولت ساخته شده اند و برای حفاظت سیم و کابل در توزیع با قدرت های زیاد و حفاظت موتورها بکار برده می شوند.
فیوزهای LS – معروف به فیوز فشنگی ( فیوز فشار ضعیف با قدرت قطع کم ) :
این فیوز مخصوص حفاظت سیم ساخته شده است و قدرت قطعشان قدری کمتر از فیوزهای NH می باشد.
فیوزهای کات اوت :
از فیوزهای کات اوت به طور وسیعی در حفاظت فیدرهای توزیع استفاده می شود. در ایران این فیدرها عموما دارای ولتاژهای ۱۱ ، ۲۰، ۳۳ کیلو ولت هستند. از این فیوزها می توان در مواقع تغییر و نگهداری و … به عنوان سکسیونر نیز استفاده کرد. اصولا از فیوزهای کات اوت در جاهایی استفاده می شود که خطاها و اضافه بارها به ندرت اتفاق می افتد چرا که هر بار عملکرد این فیوز باید فردی برای تعویض فیوز به محل اعزام شود.
این فیوزها در ولتاژهای ۲.۶ تا ۳۴.۵ کیلو وات ساخته می شوند و جریان نامی آنها از ۶ تا ۲۰۰ آمپر می باشد. ظرفیت قطع آنها از ۲ کیلوآمپر در ولتاژهای بالا تا ۲۰ کیلو آمپر در ولتاژهای پایین متغییر است.
فیوزهای قدرت – فیوزهای فشار قوی با قدرت قطع زیاد – فیوز HH :
فیوزهای قدرت هنگامی استفاده می شود که جریان اتصال کوتاه سیستم بزرگتراز ظرفیت قطع فیوزهای کات اوت باشد. ضمنا فیوزهای قدرت برای ولتاژهای بالاتری نسبت به فیوزهای کات اوت ساخته میشوند. اصول کار فیوزهای کات اوت و قدرت نظیر هم می باشند.
فیوزهای قدرت در ولتاژهای ۲.۴ تا ۱۳۸ کیلو وات ساخته می شوند و جریان کار مداوم آنها از ۰.۵ تا ۴۰۰ آمپر است. فیوزهای قدرت از نوع محدود کننده جریان را می توان در محلهایی که جریان اتصال کوتاه متقارن اند تا ۸۰ کیلو آمپر باشد مورد استفاده قرار داد.

۳-از نظر محکم شدن کلاهک فیوز به پایه فیوز :
فیوزهای فشار ضعیف را از نظر نحوه ی محکم شدن کلاهک فیوز به پایه فیوز می توان به دو دسته تقسیم کرد :
الف) نوع B : از یک پایه فیوز ، کلاهک فیوز و رابط فیوز( فشنگ)استوانه ای تشکیل شده است که معمولا فشنگ فیوزتوسط دو کنتاکت تیغه ای به پایه ی فیوز محکم می شود.
فیوزهای NH عموما از این نوع ساخته می شوند. این فیوزها به فیوزهای چاقویی معروفند.
ب) نوع D : از یک پایه فیوز ، کلاهک فیوز نوع پیچی و یک رابط فیوز ( فشنگ ) تشکیل شده است که کلاهک فیوز توسط پیچاندن به پایه فیوز محکم می شود. فیوزهای LS عموما ازاین نوع ساخته می شوند. این فیوزها به فیوزهای فشنگی معروفند.

۴- از نظر منحنی ذوب المان فیوز:
فیوزها را میتوان بر اساس منحنی ذوب المان فیوز T.C.C به دو دسته تند کار (فرز – نوع L ) و کند کار (تنبل – نوع M – موتوری) تقسیم نمود . فیوز کند کار جریان های زیاد را خیلی کندتر از فیوز تندکار قطع می کند. به این جهت فیوزهای کندکار در جاهایی مصرف می شوند که اضافه بار کم مدت نباید سبب قطع مدار گردد( مثل هنگام راه اندازی موتورها ).

۵- از نظر نحوه ی عملکرد :
از نظر نحوه ی عملکرد می توان فیوزها را به دو دسته زیر تقسیم کرد :
الف) فیوزهای محدود کننده جریان
ب) فیوزهایی که جریان را محدود نمی کنند
از مفهوم محدود کنندگی جریان مشخص شده است که در اثر وقوع خطا ، جریان بسیار بزرگ از فیوز ومدار خواهد گذشت چون فیوز محدود کننده در مدار وجود دارد، جریان قبل از اینکه به پیک خود برسد توسط فیوز قطع می شود.
فیوزهای غیر محدود کننده جریان دارای این قابلیت نیستند و بنابراین جریان های اتصال کوتاه بزرگ بدون اینکه قبل از رسیدن به پیک قطع شوند، از فیوز و در نتیجه تجهیزات تحت حفاظت عبور می کنند. انواع فیوزهایی که پس از عمل ، گازهای حاصل از عملکرد فیوزاز محفظه المان آن خارج می شوند از نوع فیوزهای غیر محدود کننده جریان هستند و به فیوزهای انفجاری معروفند.
لازم به تذکر است که فیوزهای غیر محدود کننده جریان مانند : کلیدهای فشار قوی وقتی قادر به قطع قوس و در نتیجه قطع مدار هستند ، که جریان متناوب به نقطه صفرخود برسد.

۶- از نظر نحوه ی کاربرد :
از نظر نحوه ی کاربرد می توان فیوزها را به انواع زیر تقسیم نمود :
الف ) فیوز همه منظوره ( فشنگ نوع G ) :
فیوز محدود کننده جریانی را گویند که قادر است تحت شرایط معین همه جریان های کوچکتر یا مساوی ظرفیت قطع نامیش را که باعث ذوب المان فیوزی می گردند ، قطع کند.
ب ) فیوز پشتیبان ( فشنگ نوع A ) :
فیوز محدود کننده ی جریانی را گویند که قادر است تحت شرایط معین همه ی جریان های بین پایین ترین جریان تعیین شده روی مشخصه زمان ، جریان عملکردش و ظرفیت قطع نامیش را قطع کند.
تذکر : به عنوان یک تعریف ساده برای فیوزهای پشتیبان می توان گفت که فیوزهای پشتیبان ( نوع A ) عموما برای حفاظت در مقابل اتصال کوتاه به کار می روند حال آن که فیوزهای همه منظوره در مقابل اضافه بار نیز مدار را حفاظت می کنند.

پاورپوینت فیوزها و انواع آن

فیوزهای اتوماتیک یا آلفا :
نوعی فیوز خودکار است که عبور جریان بیش از حد مجاز از آن باعث قطع مدار می شود. اما می توان شستی آن را به داخل فشار داد تا ارتباط برقرار گردد. بعضی از فیوزهای خودکار جریان زیاد و بار زیاد را در مدارها ، کنترل می کنند، اما پس از قطع شدن باید پس از مدت کمی دوباره شستی مربوط به آن را فشار داد تا مدار را وصل کند در این فیوزها دو عنصر مغناظیسی و حرارتی وجود دارد که قسمت مغناطیسی آن اتصال کوتاه با جریان زیاد و قسمت حرارتی آن (بی متال ) بار زیاد را قطع می کند. این فیوزها اکثرا مصرف خانگی دارند.

فیوزهای اتوماتیک یا آلفا

کارتریج :
این فیوز شامل بدنه لوله مانندی از جنس چینی است دو سر آن فلز بوده و سیم فیوز داخل این لوله قرار می گیرد. لوله از مواد سیلیکنی پر می شود ، این نوع فیوز در بالا بر ها نصب می شود.
تجهیزات الکتریکی مانند موتورها و ترانس ها معمولا طوری طراحی می شوند که بتوانند برای مدت زمان محدودی ( از چند دقیقه تا یکی دو ساعت ) در بیشتر از بار نامی خود کار کنند . بنابراین فیوز در این زماننباید باعث قطع مدار گردد و باید برای حفاظت این ادوات از فیوزی استفاده کرد که ایت اضافه بار را تحمل کند.

پاورپوینت فیوزها و انواع آن

انواع فیوز ها :
۱- تند کار: این فیوزها زمان قطع کمتری نسبت به فیوزهای کندکار داشته و به همین دلیل در مصارف روشنایی استفاده می شوند .
۲- کند کار: این فیوزها با زمان قطع بیشتر برای راه اندازی موتورهای الکتریکی استفاده می شوند .

 

فیوزهای فشنگی:

این فیوز رایجترین نوع از فیوزهاست که به کار برده می شود. منشا اصلاح فیوزی به توپی چینی که در سطح بیرونی فیوز قراردارد، مربوط است، که سیم با نقطه ذوب پایین در آن قراردارد. توپی مانند سرپیچ لامپ در سر پیچ پیچانده می شود و پس در هر کوتاه شدن مدار تعویض می شود.
معمولا ، یک فیوز یا دسته فیوزهایی به اتصال های تامین کننده جریان در یک ساختمان یا هر آپارتمانی متصل می شود. گاهی فیوزها را در جعبه مستقلی قرارمی دهند. فیوزپریزی در ساختمان جعبه فیوز وجود دارد که باید با عبور جریان ۳تا ۵A ذوب می شود، فیوز آپارتمان با عبور جریان ۱۵تا ۲۰A ذوب می شود. در حالیکه فیوز یک ساختمان برای جریانهای خیلی شدیدتر چند صد آمپر تنظیم می شود.

فیوز فشنگی

 

نوع فایل: پاورپوینت

تعداد اسلاید: ۴۳

پاورپوینت فیوزها و انواع آن

برای مشاهده پاورپوینت فیوزها و انواع آن لطفا محصول را خریداری و دانلود نمائید…

لینک دانلود بعد از خرید نمایش داده شده و به ایمیلتان ارسال می‌شود

با اطمینان خرید کنید

تشکر از خریدتان

 


مبلغ قابل پرداخت 8,316 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 2664

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دانلود خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک 1و2 pdf+ppt

دانلود خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک 1و2 pdf+ppt

دانلود خلاصه کتاب روانشناسی رشد لورا برک 1و2 pdf+ppt این بسته شامل: 1- خلاصه کامل کتاب 84 صفحه به صورت pdf 2- هدیه ویژه: فصل اول و دوم و سوم به صورت پاورپاینت فصل اول: روانشناسی رشد کوذک 55 صفحهفصل دوم: مبانی ریستی و محیطی 66 صفحهفص سوم: رشد پیش از تولد،تولد،و نوزاد، ... ...

خرید برنامه کنترل گوشی مکانیابی پیامک و شنود

امروز می‌خواهیم در رابطه با برنامه‌هایی صحبت بکنیم که اقدام به کنترل گوشی مکانیابی یا کنترل پیامک یا شنود گوشی می‌کنند   چکیده مطالب می‌خواهیم در رابطه با برنامه‌هایی صحبت بکنیم که اقدام به مکان‌یابی ردیابی شنود دیدن پیامک و متن آنها چه کردن واتساپ دیگران و ...

دانلود فایل فلش فارسی  NOKIA 700  RM-670 ورژن  113.010

دانلود فایل فلش فارسی NOKIA 700 RM-670 ورژن 113.010

دانلود فایل فلش فارسی NOKIA 700 RM-670 ورژن 113.010 ... ...

کتاب صوتی بازیگران عصر پهلوی

کتاب صوتی بازیگران عصر پهلوی

فرمت کتاب : فایل صوتی  نام کتاب صوتی بازیگران عصر پهلوی از #فروغی تا #فردوست ( در دو جلد )   تعداد فایل : 87 عدد فایل صوتی به مدت 42.35 ساعت راوی : محمد جواد ارژنگیان دسته‌بندی : #ایران ، #تاریخ_ایران_معاصر ، #پهلوی ، #سرگذشتنامه , #سیاستمداران_ایرانی   کتابی که ... ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دانلود تحقیق ، پاورپوینت ، کارآموزی، پروژه، كتاب ، نمونه سوالات

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما